Det usynlige
I det usynlige handicap fortalte jeg i sin tid lidt om reaktionen fra andre, når det tilfældigt går op for dem, at de står over for en med f.eks epilepsi.
Men hvad med i dagligdagen?
På stort set alle de arbejdspladser jeg har været på, har der været stor forståelse for mit handicap blandt kolleger, dog har der været forskel på forståelsen af situationsfornemmelse og arbejdspres fra ledelsen.
Da man ikke kan se handicappet, har min omgangskreds næsten altid spurgt mig løbende :
1)”Hvad skal vi gøre hvis du får et anfald?
2) ” Er der noget vigtigt vi skal vide?”
Mit svar har næsten altid været:
” 1)Læg mig i aflåst side-leje
2) tilkald ambulancen
3)- og informere den nærmeste familie – selv om det næsten aldrig sker at jeg får anfald”
I sidste ende kan det vise sig, at være godt at have delt sin baggrund med sin omgangskreds, for når uheldet er ude, betyder det meget at f.eks arbejdsgiver har forståelse for, hvorfor man lige pludselig ikke dukker op.
Det synlige
De usynlige handicaps er som f.eks et spøgelse eller en flamme
I dagligdagen ser du det ikke, men pludselig én dag kan du stå over for den samme person, bare midt i kramper/anfald, autistiske træk, eller et temperament fra en med ADHD midt på gaden, eller måske i virksomheden.
Det er vigtigt at huske på, at trods de forskellige handicaps træk, gælder det om at bevare roen, og have en god tålmodighed.
Hvis en autist føler sig utryg, nervøs eller sorgfuld, kommer det let til udtryk i kropsproget, ‘Det bekræfter min kammerat’ hvor i mod hvis personen er glad, er han/hun fuld af energi, så de brænder krudtet af i hænderne.
Har man ADHD/ADD er det nok mest adfærdsmønsteret man kigger på.
Hvis noget ikke køre efter deres hoved, kommer temperamentet hurtigt til udtryk, og man må prøve at få dem til, at falde ned igen.
Det er vigtigt at understrege, at forskellen på adfærd og kropsprog er at:
- Adfærd er ud fra udstråling i ansigtet.
- Kropsproget er kroppens signaler
Man kan altså sagtens signalere én ting, men sige noget andet, en så kaldt :facade
På den måde har usynlige handicaps også lidt deres eget liv.
Så længe der er brænde på bålet, lever vi trygt og godt, men går flammen ud, er vi væk ind til der bliver fyret op igen 🙂
Forskning
Jeg har kigget på netdoktor.dk for at finde ud ad, hvad der kendetegner de forskellige usynlige handicaps mest.
Autisme
Hvad er årsagen til autisme?
Autisme er overvejende arveligt betinget, enkelte gange forstærket af hjerneskader, for eksempel ved virusinfektion i svangerskabet. Der er flest drenge/mænd (ca. fire for hver pige/kvinde). Når det gælder genetisk risiko og neurobiologiske udviklingsforstyrrelser, er drenge generelt det “svage” køn.
Der findes ingen anden psykisk sygdom, hvor denne forskel – og dermed den biologisk arvelige faktor – er så markant. Der er tale om samspil mellem flere gener, måske 5 – 10 eller flere.
Hvilken adfærd udviser personer med autisme typisk?
Autistiske personer er gennemgående bedre til handleprægede og visuelle end til sproglige opgaver, nogle gange bedre til handleprægede opgaver end normale mennesker. De er særlig gode til at kopiere mønstre uden umiddelbar mening, for eksempel såkaldte blokmønstre i en intelligensprøve. Børnene kan være gode til at analysere en figur, der virker meningsløs for andre. Men når det gælder opgaver om menneskelige forhold og omtanke klarer autistiske børn sig forholdsvis dårligt.
Den 6 sans
Den sjette sans, som fortæller de fleste mennesker, at når kammeraten begynder at kigge fraværende til siden, er det på tide at holde pause og checke, om han stadig er interesseret i den lange udredning, man er i gang med, er svækket.
“Jeg ved, at de taler med øjnene, men jeg forstår ikke hvad de siger – jeg er jo ikke tankelæser”, sagde en velbegavet dreng med autisme. Denne evne til at fornemme “mellem linjerne” i socialt samvær er noget helt små børn begynder at finde ud af intuitivt, uden at vi behøver at lære dem det. Autistiske mennesker har tendens til svækket empati og mentaliseringsevne (“theory of mind”). På den anden side kan personerne have særlig sans for detaljer, vedholdenhed, koncentration og omhu, som på langt sigt kan blive til gavn.
ADHD/ADD
Typiske kendetegn på en ADHD-dreng
Drenge med ADHD vil selvfølgelig være forskellige på mange måder, men typisk være præget af tydelig hyperaktivitet, impulsivitet og opmærksomhedsforstyrrelse. De vil ofte have adfærdsvanskeligheder med provokerende og aggressiv adfærd som noget af det, der giver dem flest problemer i dagligdagen. I de unge år er drenge med ADHD mere udsatte for at udvikle misbrug og kriminalitet. Drenge kan også lide af opmærksomhedsforstyrrelse uden at være hyperaktive.
Typiske kendetegn på en ADHD-pige
Pigers hyperaktivitet kommer ofte til udtryk ved, at de taler usædvanligt meget. De er følelsesmæssigt ustabile og bliver let kede af det eller vrede og føler sig forurettede.
Piger med ADHD er mere udadreagerende og aggressive end piger uden ADHD, men har ikke så store adfærdsvanskeligheder som drenge med ADHD. Når de bliver aggressive er det ofte verbalt.
På grund af deres impulsivitet og følelsesmæssige ustabilitet kan de være mindre gode til beskytte sig i forbindelse med sex, og derfor har piger med ADHD større risiko for at blive gravide i teenageårene.
I forhold til drenge med ADHD har de ofte en lidt lavere intelligens og klarer sig dårligt i skolen
Fælles træk/Fakta
Piger med ADHD lider ligesom drenge af hyperaktivitet, impulsivitet og opmærksomhedsforstyrrelse, men ofte er det opmærksomhedsforstyrrelsen, som er det mest dominerende symptom
Drenge med ADHD kan på samme måde som piger være præget af tristhed og angst eller ligefrem depression.
Både ADHD/ADD og Autister har vanskeligheder med at fungere socialt sammen med jævnaldrende, og de har ikke så mange venner.
Du kan se mere i TV-dokumentaren De skjulte talenter eller læse mere på : https://netdoktor.dk/adhd/symptomer_drenge_piger.htm og https://netdoktor.dk/handicap/autisme_gua_guu.htm
Tak for ordet – Forsættes
- Rasmus